På spaning efter Erik Strindberg i New York

Jag har mött uppgiften gång på gång i mitt letande efter Strindbergare i USA. ”Erik Strindberg. Designade Hispanic  Societys Library i New York.”

Erik Strindberg projekterade och konstruerade museets västra flygel.

Och nu skulle hela familjen till New York. Undertecknad, som varit där tidigare och inte är speciellt förtjust i att gå i affärer, tog givetvis tillfället att med egna ögon få se det egentligen Erik Strindberg hade gjort. Men det var lättare sagt än gjort. Museet med tillhörande bibliotek var nämligen stängt för renovering.

Annars är det ett av världens finaste museer när det gäller spansk konst och kultur. Här  i byggnaderna på Audubon Terrace i västra Manhattan,”ovanför Harlem”finns Goya Velàzques, El Greco och en unik  boksamling med bl.a förstaupplaga av Cervantes Don Quijote samt en stor svit målningar av spanskt vardagsliv utfört av konstnären Joaquin Sorolla.

Miljardären Archer M Huntington gav Erik uppdraget att konstruera den nya flygeln på Hispanic Society Museum.

Museet grundades av filantropen Archer M. Huntington vars föräldrar blivit multimiljonärer på järnvägar. Han hade på sätt och vis en anknytning till den Strindbergska släktens öden och äventyr.
Huntington var oerhört fascinerad av upptäcktsresor och hade, som ledamot i Amerikan Geographic Society , varit med om att finansiera landsmannen Robert Pearys expeditioner till Arktis och Nordpolen.
Peary och Edward Hensson blev de första att nå Nordpolen 6 april 1909. Huntington upplät också delar av sina byggnader till sällskapet från 1911. Han kände säkerligen till Andrées ödesdigra nordpolsexpedition i vilken Eriks bror var en av deltagarna.

Erik Strindberg hade 1892 emigrerat med sin familj till USA. Av de spår jag sett tillhörde de societeten och fanns med i blåa boken, en telefonkatalog över de kända.

Jag började skriva mejl och fick till slut tag på en person på biblioteksavdelningen.
Tyvärr, något tillträde till museet var det inte tal om på grund av renoveringen. Men man hade däremot en del material angående Erik Strindberg.
Jag lyckades dock få till stånd ett möte på museet för att se material.

New York är stort och museet låg på Audubon Terrace i korsningen med 156:e gatan och Broadway på västra sidan av Manhattan. Vågade man ta tunnelbana ända dit bortom Harlem?   Det blev en taxi av tidsskäl. Den hann rulla iväg till 350 kronor innan den stannade vid en stor byggnad längst 156:e gatan. Audubon Terrace är idag ett helt kvarter fyllt med museibyggnader, en högskola,  och en kyrka. Hispanic Societys museum, som från början (1908) fanns i  en byggnad, består idag av ytterligare två flyglar och hela komplexet vetter mot ett torg där den spanske hjälten El Cid, skulpterad av Huntingtons andra hustru Anna Hyatt står staty. Torget och museets huvudentré var stängda.

Stämpeln visar att Erik Strindberg hade sitt kontor på 8:e avenyn i korsningen med 40:e gatan. i New York

Jag gick runt och letade och hittade till slut den lilla dörren, på baksidan av komplexet, till museets källare där arkivet fanns. En vänlig dam, Vanessa Pintado,  tog emot mig och via vindlande gångar hamnade vi i en källare där tiden stått still. Brunt trä och hundratals arkivlådor med allt material museet har av spansk kultur och konst. Vanessa  kom med ett par böcker och där fanns kanske svaret på vad Erik arbetat på. Hade han varit arkitekt för bygget?
Böckerna innehöll projektbeskrivningar för bygge av en östra flygel.
Här fanns blåkopior utförda av Erik Strindbergs firma. Och då förstod jag att Erik inte varit arkitekten, Det hade Huntingtons kusin Charlie varit .Däremot hade Erik projekterat  och konstruerat hela bygget.
Sida efter sida med blåkopior och plötsligt ett maskinskrivet brev.
Jag tog fram kameran men ”nej nej det går inte ”förklarade personalen.
Amerikaner är trevliga men mycket mer byråkratiska när det gäller tillstånd och regler. Kanske därtill skrämda av de oerhörda summor man kan stäm mas på om man gör något fel.
Men , klagade jag, jag har ju rests ända från Sverige. Arkivchefen  för sällsynta böcker och manuskript,  doktor John O´Neill, tillkallades.
Nej, det kan vara skyddat av upphovsrätt”, sade John O´Neill, vänligt men bestämt,  Brevet handlade b.l a om ersättningar och en borgensförbindelse och i några rader och efterdyningar av en bodelning.

Men jag hade laddat med bilder av Erik ända från det han var baby och tills dess att han var amerikan som jag visade så jag fick fota i böckerna i alla fall.

På ett gammalt tidningsurklipp från 1920 kan man se hur huvudbyggnaden fått en flygel på västra sidan och Eriks jobb blev att projektera ytterligare en flygel på andra sidan

Det kändes ganska märkligt att sitta i en källare i ett museum i New York och se Erik Strindbergs namnteckning och prata släkt med museiföreståndaren i en byggnad Erik säkert varit i många gånger.
Och att få veta att byggnaden idag inklusive Eriks bygge sedan 2012 förklarats som ett av USA:s historiska minnesmärken.
Av det man kunde se från utsidan av ”Eriks flygel” utformades den för att passa den andra flygeln i stram neoklassisistisk stil.
Museet öppnar delvis i september och har då bl. a fått ett nytt koppartak och renoverade fasader och dessutom byggts om  inomhus för att bli mer publikt.

Stramt och enkelt av det jag kunde se i museets arkivkällare.

Publiktillströmningen har varit låg trots att det är gratis entré. Förklaringen har bl. a varit att området under de senaste decennierna varit nedgånget och haft hög brottslighet och legat lite väl långt från turisttäta Manhattans centrum. Men nu har både Harlem och Washington Heights blivit attraktivt och man kan ta tunnelbanan ända från teaterdistriktet upptill museet.

Erik flyttade sedermera från New York till Portsmouth Ohio där han ledde och projekterade bygget domstolsbyggnaden i Scioto County 1927,( http://www.courthouses.co/us-states/o-u/ohio/scioto-county/) studerade trä som byggnadsmaterial och ritade fina villor. Men det är en annan historia vi får återkomma till.

Text och foto: Håkan Wasén (vars morfar var Eriks kusin)

Vill Ni se hela museet? https://www.google.se/maps/@40.833505,-73.9479627,271m/data=!3m1!1e3